EMAG

BNS: Angajatii romani au o sarcina fiscala similara mediei europene, in timp ce in cazul angajatorilor romani si a altor categorii de persoane ce obtin venituri, altele decat cele din munca, situatia este asemanatoare unui paradis fiscal

publicat 2024-05-11 16:00:09 (Money.ro)

BNS: Angajatii romani au o sarcina fiscala similara mediei europene, in timp ce in cazul angajatorilor romani si a altor categorii de persoane ce obtin venituri, altele decat cele din munca, situatia este asemanatoare unui paradis fiscal "In contextul protestului pe care il vom organiza luni, 13 mai 2024, in fata Guvernului Romaniei, sub sloganul "Respect pentru munca si cei care muncesc! Lucratorii din Romania nu mai vor sa fie cobaii experimentelor fiscale!", Blocul National Sindical aduce in continuare in atentia publicului inegalitatile din sistemul fiscal din tara noastra unde, din pacate, regasim cea mai mare rata a riscului de saracie in munca din Europa, dar si solutiile pentru un sistem fiscal corect", transmite BNS intr-un comunicat oficial.Potrivit BNS, "impozitul pe venit, dar si restul taxelor pe munca nu joaca un rol important doar in generarea de venituri pentru bugetul consolidat, ci constituie un instrument semnificativ de redistribuire a cresterii economice intre clasele sociale"."Sistemul fiscal este un instrument esential pentru reducerea inegalitatilor si combaterea saraciei. Datele europene arata ca cei mai bogati 1% din europeni detin 25,6% din averile existente la nivel european. Romania are cea mai mare rata a riscului de saracie in munca: in 2023 a fost 15,3%, in crestere cu 0,8 puncte procentuale fata de 2022, nivelul fiind aproape dublu fata de media Uniunii Europene. De asemenea, tot in Romania, nivelul inegalitatilor este unul din cele mai ridicate din Europa. Mai exact, cei mai bogati 20% din romani castiga de 6 ori mai mult decat cei mai saraci 20%, in timp ce in Europa, in medie, cei mai bogati 20% din europeni castiga de 4,7 ori mai mult decat cei mai saraci 20% din europeni", subliniaza sindicatul.BNS atrage atentia ca nici un stat membru al UE nu are o sarcina fiscala asumata de angajat atat de mare, indiferent de nivelul veniturilor. "La nivelul Uniunii Europene se colecteaza taxe pe munca la nivelul a 20,3%, Romania colecteaza doar 11,4%, desi are cea mai mare sarcina fiscala pe munca. Taxele pe munca sunt suportate dupa cum urmeaza:-Angajatorii: UE - 8% din PIB, Romania - 0,9% din PIB; -Angajatii: UE - 10,1% din PIB; Romania - 10,4% din PIB. In ceea ce priveste taxarea veniturilor personale, altele decat cele din munca: -UE colecteaza 2,3% din PIB, -Romania colecteaza - 0,2% din PIB. Sintetizand cele de mai sus - angajatii din Romania au o sarcina fiscala raportata la PIB similara mediei europene. In schimb, pentru angajatori, dar si pentru alte categorii de persoane ce obtin venituri, altele decat cele din munca, situatia este asemanatoare unui paradis fiscal", spune BNS.Sindicatul mai afirma ca sarcina fiscala este aproape identica, indiferent de nivelul veniturilor." Romania are una dintre cele mai ridicate cote de impunere efectiva pentru persoanele cu venituri mici: 50% din salariul mediu. Pentru un salariat cu venituri egale cu 67% din salariul mediu brut (4.670 lei), rata efectiva de impunere suportata de angajat este 41,09%. Pentru un salariat cu un venit egal cu 167% din salariul mediu brut (11.642 lei), rata efectiva de impunere suportata de angajat este 41,5%. Contributiile la sistemul de pensii si de sanatate reprezinta aproximativ 85% din aceasta sarcina asumata de angajat. Rata efectiva pentru impozitul pe venit este:-de 6,5% in cazul celor cu salarii egale cu 167% din salariul mediu (11.642 lei),-de 6.08% in cazul celor cu salarii egale cu 67% din salariul mediu (4.670 lei)-6,49% pentru cei cu salarii egale cu salariul mediu brut pe economie (6.971 lei).", arata BNS.In plus, rata efectiva de impunere este aproape identica, indiferent de nivelul veniturilor. Doar in Romania si Italia rata efectiva de impunere pentru angajatii cu salarii mici este atat de ridicata."Reducerea sarcinii fiscale pe munca este o masura extrem de necesara. In plus, exista studii care indica faptul ca o mutare a sarcinii fiscala de pe munca pe consum si proprietate ar putea sa reprezinte un stimul pentru cresterea economica. Romania are insa o problema: Fiscalitatea pe munca este atat de ridicata din cauza cotelor de contributii sociale. Angajatii romani trebuie sa sustina singuri sistemul public de pensii si cel de asigurari de sanatate. Pentru ambele sisteme au fost operate recent modificari legislative ce presupun cresteri semnificative de cheltuieli. Mai trebuie adaugat faptul ca sistemele de securitate sociala vor fi greu incercate in perioada nu foarte indepartata (incepand din 2030) de fenomenul imbatranirii populatiei, ceea ce va insemna o presiune suplimentara pentru a asigura surse de finantare", precizeaza Blocul National Sindical.BNS mai spune ca introducerea sistemului progresiv de impunere a veniturilor din munca este o solutie ce ar putea reduce sarcina fiscala pe veniturile mici si medii, insa efectul nu poate fi semnificativ, de vreme ce rata de impunere efectiva este de doar 6%."Introducerea progresivitatii impozitului pe venit trebuie sa fie realizata astfel incat sarcina fiscala actuala sa creasca doar pe veniturile care sunt neobisnuit de mari fata de nivelul mediu. Peste 40% din salariile din Romania se afla la un nivel sub 67% din salariul mediu brut. 1,3% din salariatii din Romania au venituri de 6 ori mai mari decat salariul mediu brut, indicand un nivel semnificativ de inegalitate. Diferenta intre cele mai mici 20% din salarii si cele mai mari 20% este de aproape 5 ori.Taxarea pe munca trebuie redusa, acest lucru trebuie sa fie o certitudine, insa nu este suficient doar atat. Reimpartirea sarcinii fiscale pe munca intre angajat si angajator este esentiala. Aceasta trebuie insotita de masuri precum: introducerea progresivitatii impozitului pe venit, extinderea bazei de taxare pentru alte venituri decat cele din munca, regandirea accesului la sistemul de prestatii de securitate sociala", precizeaza sindicatul.Blocul National Sindical si cele 29 de federatii afiliate cer o reforma fiscala urgenta. Astfel, va asteptam luni, 13 mai 2024, incepand cu ora 10.00, in fata Guvernul Romaniei sa fiti alaturi de noi. Mitingul va fi urmat, incepand cu ora 12.00, de un mars catre Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si Ministerul Finantelor.Articolul BNS: Angajatii romani au o sarcina fiscala similara mediei europene, in timp ce in cazul angajatorilor romani si a altor categorii de persoane ce obtin venituri, altele decat cele din munca, situatia este asemanatoare unui paradis fiscal apare prima data in Money.ro.

Alte stiri de la Money.ro:

Zelenskiy la Budapesta: "pacea prin forta" este necesara acum
Talismanul norocos al lui Alex Toma, romanul care a facut furori in Hawaii!
Ministerul Transporturilor va cumpara inca 23 de locomotive electrice
Italia: un obiectiv de cheltuieli al NATO de cel putin 2% din PIB pana in 2028 intra in conflict cu normele fiscale ale UE
Mircea Geoana: "Nu exista ferme de troli in Romania. Eu nu folosesc asa ceva"
Vom primi facturi duble la energie. Ce se intampla dupa plafonare
Ministrul Digitalizarii declara ca au fost identificate retele care incercau sa promoveze candidati la alegerile prezidentiale, fara respectarea legislatiei
Muntele Fuji: cel mai recent strat de zapada din ultimii 130 de ani
UE: lege de interzicere a vanzarilor de autovehicule noi care emit CO2 incepand din 2035
"Vara sanie si iarna car" Black Friday si la concedii pe litoral pentru vara viitoare
Presedintele german: Sunt pregatit sa convoc noi alegeri
Ciolacu: "De Sarbatorile Pascale, mai mult ca sigur, romanii o sa vina pe Schengen"
Mark Rutte: intarirea legaturilor dintre Rusia si Coreea de Nord reprezinta o amenintare si pentru Statele Unite
Serghei Shoigu, 7 noiembrie,: Occidentul ar trebui sa accepte ca Rusia castiga razboiul din Ucraina
Summit UE la Budapesta in perioada 7-8 noiembrie 2024



© Copyright 2000-2024 iStorm. Toate drepturile rezervate.